пʼятниця, 20 березня 2015 р.

Словесні ігри для учнів в ГПД



Словесні  ІГРИ  для учнів  в  умовах  ГПД
Гра має важливе значення в житті дитини, має те саме значення, яке в дорослого має діяльність, робота, служба. Яка дитина в грі, така з великих поглядів вона буде в роботі, коли виросте.
А. С. Макаренко
Сучасні першокласники – це діти шестирічного віку. Для них ігрова діяльність є близькою і зрозумілою. Під час гри діти вільніше, ніж під час будь-якої іншої діяльності. Вони ставлять цілі, реалізовують їх, аналізують результати. Впровадження ігрової діяльності в умовах ГПД просто необхідне, ії використання дає змогу успішно формувати і закріплювати позитивне ставлення дитини до навчальної праці.
 Гра є одним із засобів розумового виховання. У ній дитина відображає навколишню дійсність, виявляє свої знання, ділиться ними з товаришами.
Гра – це «чарівна паличка», за допомогою якої можна навчити дитину читати, писати, мислити, винаходити, доводити. Важливо, щоб гра захоплювала і була доступною.
Шестирічним першокласникам  властиві велика допитливість, спостережливість, інтерес до всього нового, незвичайного. Самому відгадати загадку, придумати розповідь або його продовження, узагальнити предмети за будь-якими ознаками. І це далеко не повний перелік цікавих розумових завдань, що виконуються  дітьми цього віку.
Вирішальне значення в розумовій діяльності набуває прагнення отримати нові знання. Для дітей набагато цікавіше направляти свої зусилля на вирішення цікавою головоломки, ніж грати і вигравати без вигадки і зусилля.
Хотілося б зупинитися на словесних іграх.
Словесні ігри якраз і мають на меті - розвивати, формувати мислення дітей у доступній, цікавій формі. Велику увагу у грі слід приділяти розвитку вміння дітей узагальнювати, порівнювати, протиставляти.
В словесних іграх діти вчаться описувати предмети, відгадувати за описом, за ознаками схожості та відмінності, вчаться мислити про речі, яких вони в  даний час не бачуть. Основні вимоги всіх видів ігор з розвитку мовлення: діти повинні чути звернену до них мову і повинні говорити самі.
Умовно словесні ігри розділені на чотири групи. У кожній з груп визначені розумові завдання. Ігри розташовані за ступенем складності ігрових завдань. Наприклад, ігри на порівняння предметів пропонуються раніше, ніж ігри на класифікайію та узагальнення.
Дітям пропонується більша самостійність не тільки у виборі самої гри, але і в творчому вирішенні її ігрових завдань.


1.      Ігри, які виховують вміння  виділяти головні ознаки предметів  і  явищ
Мета таких ігор - знаходити відмінності предметів.
Перш, ніж почати  ігри  першої групи, доцільно провести бесіду, в якії вихователь розповідає дітям, що людей оточує безліч предметів, що предмети бувають подібні і відрізняються один від одного.
Після цього можна запропонувати дітям гру.

Гра «Відгадай-но!»
Кожна дитина задумує предмет, що знаходиться в кімнаті.
Вихователь кладе камінчик на коліна будь-якого гравця. Дитина встає і описує задуманий предмет, а потім передає камінчик тому, хто буде відгадувати. Гра триває  до тих пір, поки кожний не придумає свою загадку. Вихователь стежить за тим, щоб діти при описі називали їхні головні ознаки, які допомогли б взнати предмет.
Наприклад,  дитина може дати такий опис предмета:
- Блискучий з носиком, в ньому гаряча вода  (Чайник)
- Літає, з крилами, металевий (Літак)

Гра «Радіо»
Починає гру  вихователь.
- Чи знаєте ви, як називають людину, яку ми чуємо по радіо? Правильно, це диктор.  Сьогодні по радіо розшукуватиме дітей нашої групи. Він кого-небудь описуватиме, а ми за його розповіддю дізнаємося, хто саме загубився. Спочатку диктором буду я. Слухайте: «Увага! Увага! Загубилася дівчинка. На ній червоний светр, на голові  біли банти. Вона гарно співає. Хто знає що-небудь про цю дівчинку?»
Діти називають дівчинку зі своєї групи. "А тепер диктором буде хтось із вас" За допомогою лічилки обирають нового диктора.
Вихователь стежить, щоб називали найбільш характерні особливості: як одягнений, чим любить займатися.

2. Ігри, які навчають порівнювати, співставляти, робити правильні висновки
Вихователь в бесіді нагадує дітям про те, що предмети, які оточують людей, дуже різноманітні, в них є як відмінності, так і подібності. Для початку можна запропонувати дітям порівняти два предмети, розповісти, чим вони відрізняються, а чим схожі.
Після того, як діти засвоїли як знаходити ознаки подібності та відмінності предметів, вихователь пропонує гру "Схожий - не схожий"

Гра "Схожий - не схожий"
Кожен загадує два предмети і згадує, чим вони відрізняються, чим схожі, потім розповідає іншим. Наприклад: тварини, обидві проворні. Одна сірого кольору, інша руда. Обидві живуть у лісі. Одна любить півників, інша нападає на овець. (Вовк і лисиця)
Діти люблять ігри в небилиці. У процесі цих ігор у дітей розвивається зв'язкова мова, виховується розуміння гумору, вміння самому пожартувати. При проведенні гри слід брати не весь твір, а лише частину його. В подальшому кількість небилиць можна збільшити. Досвід показує, що діти можуть назвати і запам'ятати до 6 - 7 небилиць, що містяться в уривку.
Гра «Хто більше помітить небилиць»

Дітям читають плутанини, а вони зеленими і червоними семафорниками сигналізують, чи все, про що йдеться, буває насправді. Виграє той ряд дітей, у якому помилятиметься найменше гравців. Представники ряду-переможця поясняють, що саме було переплутано.
Цуцики занявкали:
Няв-няв-няв!
Киценьки загавкали:
Гав-гав-гав!
Качечки заквакали:
Ква-ква-вка!
Курочки закрякали:
Кря-кря-кря!
А горобчик прилетів,
Як корова заревів:
Му-у-у!
Як почув ведмідь,
Загорлав уміть:
Ку-ку-рі-ку!  
 К. Чуковський

Гра «Виправи  небилиці»
Фрукти — це всі люди знають — на городі виростають. (Фрукти ростуть в садку, а не на городі)
У садочку в мене миле, синє яблучко вродило. (Яблуко не буває синім, воно може бути жовтим, червоним, зеленкуватим, а синьою може бути тільки слива.)
Щойно з'їв лимон чудовий — він солодкий, він медовий. (Лимон не може бути солодким, він кислий на смак.)
Біля стежки — кущики, а на них ростуть грушки. (Груші ростуть на дереві, а не на кущах.)
Потім можна запропонувати дітям самим придумати розповідь з небилицями. 

Гра «Що переплутали?»
- Улітку Максимко катався на ковзанах.
- Тарасик на лижах поїхав до лісу, щоб зібрати суниць.
- Узимку кури відлітають в теплі краї.
- У сосновому лісі селяни збирали моркву.
- У садку було чути, як кукурікав соловей.
- За осінню настає літо.
- Сонце закрило хмару.
- Їжачок лазить по деревах, а ведмежатко повзає по землі.

Гра «Буває — не буває»
Вихователь  звертається до дитини: «Я буду розповідати тобі про якусь пору року, про те, чим займаються діти, люди. Ти уважно слухай і скажи, буває так насправді чи не буває, а якщо буває, то в яку пору року?».
  Хлопчик поїхав  на   лижах збирати суниці.
  У саду цвітуть троянди, двірник підмітає сніг на стежці.
  Падає жовте листя, діти пішли вперше до школи.
  Зацвіли квіти, відлетіли птахи, на деревах розпускаються бруньки.
  Хлопчик  був у   лісі  і   бачив   у  норі  півня.
Надалі дитина сама придумує речення такого змісту.

3. Ігри,  що розвивають  вміння   узагальнювати   і   класифікувати  предмети
За допомогою таких ігор діти вчаться розділяти предмети за різними ознаками: за кольором, за формою, за якістю. А також закріплюють вміння класифікувати рослини та тварини.

Гра «Назви швидко»
Учасники гри стають у коло. Вихователь чи ведучий кидає м'яч то одному, то іншому гравцеві, називаючи колір, форму або якість предмета. Наприклад: зелений – огірок, червоний – помідор, круглий – сонце, дерев’яний – двері, пече – вогонь і так далі. Треба зловити м’яч, відповідати швидко й правильно.  Якщо гравець не зловив м’яч чи дав неправильну відповідь, то він виходить з гри; виграє той, хто залишився в колі.

Гра « Одним словом»
Щука, сом, карась, акула, окунь - … (риба)
Заєць, їжак, білка, лисиця, вовк - … (звірі)
Бджола, муха, комар, мураха - … (комахи)
Горобець, сорока, ворона, голуб, синиця - … (птахи)

Гра «Яке слово зайве»
- Які птахи прилітають із вирію?
Лелеки, журавлі, сороки, дятли, шпаки.
- Які тварини прокидаються від зимової сплячки?
Борсуки, зайці, їжаки, білки, ведмеді.
- Які квіти зацвітають навесні?
Підсніжники, жоржини, проліски, айстри, конвалії.

Гра «Хто більше добере слів»
Росте – (дитина, дерево, квітка)
Світить – (місяць, сонце, ліхтарик, зорі)
Співає – (пташка, людина)
Цвіте – (квітка, дерево, кущ)
Шумить – (вітер, вода, діти)
Біжить – (струмок, річка, тварина, людина)
Усміхається – (сонечко, дитина, мама)

Гра «Знайди помилку» 
     Вихователь називає ряд слів і припускається однієї помилки. Учні повинні визначити, яке слово «зайве».
Муха, бджола, оса, горобець, джміль.
Лебеді, качки, соловей, гуси.
Стріла, бджола, крокодил, метелик.

Гра «Пошуки аналогів»
До вибраного слова добираються (за певною ознакою) аналогічні слова.
Наприклад:
Птах … ракета, гелікоптер, метелик  (літають)
Машина … автобус, пароплав  (види транспорту)

4.     Ігри  на  швидкість  і  гнучкість  мислення
Ігри цієї групи виховують у дітей слухову увагу, витримку. Учні вправляються у правильному підборі слів, в умінні ставити питання, швидко і правильно відповідати, вчаться розуміти причинні зв'язки між явищами.

Гра «Літає – не літає»
Вихователь  промовляє різні слова. Якщо він називає предмет або істоту, які літають, то гравці «літають» (піднімають і опускають руки через сторони) і промовляють звуки, що є для них характерними. Якщо ведучий називає предмет, що не літає, то гравці не піднімають руки й мовчать.

Гра «Закінчи речення»
Узимку сонце гріє менше, ніж …(улітку).
День…(короткий), а ніч …(довга).
Улітку йдуть дощі, а взимку …(сніг).
Грудень – кінець … (року), початок … (зими)

Гра «І я»
Вихователь у швидкому темпі розповідає про різні випадки. Якщо ж дорослий говорить нісенітницю, дитина повинна стриматись.
Нариклад, вихователь розповідає: «Одного разу я йшла по лісу…». Діти: «І я».
- Сбіраю квіти, ягоди.
- І я.
По дорозі попадається мені зайчик.
- … (мовчать)
- Гризе моркву.
- І я.
- Раптом із кущів вискочила лисиця.
- … (мовчать)
- Зайчик злякався.
- … (мовчать)
- Та втік…
- І я.
 Для мовної активности через декілька хвилин вихователь  і учень  міняються ролями.

Гра «Де були, ми вам не скажемо, що робили, вам покажемо»
Група ділиться на дві команди. Спочатку учні першої команди за домовленістю зображають ту чи іншу діяльність (копають землю, згребають гілочки та торішнє листя, поливають, садять розсаду). Учні другої команди відгадують їхні дії і складають речення. Потім команди міняються ролями. Виграє та команда, яка успішніше імітувала дії й правильно будувала речення.

Гра «Голоси тварин»
Корова ... (мукаэ)
Коза ... (мекає)
Кішка ... (нявчить)
Собака ... (гавкає)
Вовк ... (виє)
Ведмідь ... (реве)
Свиня ... (хрокає)
Жаба ... (квакає)

Гра «Навпаки»
Діти сідають на стільці колом. Вихователь  або ведучий стоїть в центрі кола. Він  вимовляє слово і кидає першому гравцеві м’яч; дитина повинна впіймати його, сказати слово, протилежне за змістом, і знову кинути м’яч ведучому. Потім ведучий кидає м’яч наступному гравцеві. Наприклад, уперед – назад, праворуч – ліворуч, вгору – вниз, далеко – близько, високо – низько, усередині – зовні, далі – ближче, правий - лівий.

Гра «Відгадай останнє слово»
Діти розбиваються на дві команди. Вихователь або ведучий зачитує вірша, а гравці повинні відгадати останнє слово.
Всі маленькі сірі мишки утікають геть від … (кішки)
Їла картоплину мишка і не думала про … ( кішку)
Всіх я розуму учу, а сама завжди … (мовчу)
Дуже злюча ця трава, це, малята, … (кропива)
Умивали свої личка біля річки дві … (лисички)
Ці лисички-чопурушки мили лапки, мили … (вушка)
Виграє та команда, яка дасть більше правильних відповідей.

Гра в кольори
Діти стають в коло. В одного з гравців м’яч. Він називає будь-який колір і кидає м’яч сусідові. Той, хто зловив мяч, повинен назвати предмет цього кольору, потім він сам називає будь-який колір і кидає мяч наступному. Наприклад: «Зелений», - говорить перший гравець и кидає мяч сусідові. Той: «Трава» і, сказавши «блакитний», кидає мяч наступному. «Небо», - відповідає той і каже: «Жовтий», кидаючи м’яч далі. Хто помиляється, вибуває з гри.

Гра «За народними казками»
Ведучий вимовляє перші слова з назви народної казки, гравці  повинні пригадати повну назву.
Іван Царевич і сірий … (вовк)
Сестриця Оленка  і братик … (Іванко)
Микита … (Кожумяка)
Лисиця і … (Журавель)
Білосніжка і сім … (гномів)
Царівна … (Жаба)

Гра «Назви предмет певної форми»
Гравці встають в коло. Перший гравець називає форму предмета і кидає мяч, а другий повинен впіймати мяч і назвати предмет, якому притаманна ця форма. Наприклад, перший говорить «круглий» і кидає м’яч. «Сонце», - відповідає дитина, що піймала м’яч. І називає іншу форму, наприклад, «квадратний» і кидає мяч наступному. Той називає предмет квадратної форми (вікно, книга) і пропонує яку-небудь форму.

Немає коментарів:

Дописати коментар